Carl Holst: En Kattegatbro kommer til at koste skattekroner

Berlingske: Carl Holst svarer på Jens Kampmanns indlæg, hvor Kampmann argumenterede for, at en Kattegatforbindelse ikke vil koste skattekroner. Det er forkert mener Holst. Der er en masse afledte udgifter af en Kattegatforbindelse, som ikke er med i beregningerne, og som vil skulle finansieres af staten.

AF:

Carl Holst, regionsrådsformand for Region Syddanmark (V) Egon Fræhr (V), borgmester i Vejen, formand for kommunerne i Region Syddanmark Uffe Steiner Jensen (S), byrådsmedlem i Fredericia, næstformand for kommunerne i Region Syddanmark.

Jens Kampmann påstod i mandagens opinion, at en Kattegat-forbindelse skal finansieres af brugerbetaling alene. Og at den derfor ikke påvirker andre infrastrukturelle projekter – herunder de tre syddanske ønsker om en ny Lillebælt- forbindelse, en ny midtjysk motorvej og udvidelse af timemodellen for tog til at omfatte Flensborg.

Men der er flere fejl og mangler i Kattegat-komiteens beregninger. For det første viser Transportministeriets såkaldte Niras-rapport, at en Kattegat-forbindelse kræver en offentlig medfinansiering på mindst 50 mia. kr. ved siden af brugerbetalingen for at være realistisk. Dernæst skal staten under alle omstændigheder optage lån og stå som garant for det fulde beløb, der formentlig ender på mellem 120 og 160 mia. kr.

Kattegat-komiteen forudsætter desuden et lavt renteniveau i alle indtægtsårene, men hverken Jens Kampmann eller vi kan med rimelighed spå om renteniveauet 30 år frem i tiden.

Argumentet om at kunne køre med tog på blot en time mellem Aarhus og København, vil kræve et nyt skinnenet på store dele af Sjælland for at nå en hastighed af 300 km/t. Ingen har regnet på en pris her af, men vi taler med sikkerhed et anseeligt milliardbeløb, som ikke er regnet ind i Kattegatkomiteens budget.

Vi kender endnu ikke hele regnestykket for en Kattegatbro. Men vi ved, at vi kan løse de eksisterende trængselsproblemer i hovedstadsområdet, over Lillebælt og langs vores vigtigste eksportvej, E45, for de samme penge. Og endda have penge til overs.

 

Bliv klogere på den syddanske infrastruktur

Læs magasinet

Læs magasinet:

"Syddanmark NU: Fælles vej til bedre mobilitet"