Trængsel er ikke kun et københavner-fænomen

Syddansk Mobilitetsråd vil have regeringens nye trængselskommission til at se på problemer med fremkommelighed i hele landet – og ikke kun i hovedstaden.

Kø og trængsel på landets motorveje er ikke kun forbeholdt landets største by. Henover Fyn og i Trekantområdet må bilister dagligt finde sig i langsom eller ligefrem stillestående trafik på vej til og fra arbejde, og fænomenet er også velkendt omkring Aarhus.

Derfor har Syddansk Mobilitetsråd skrevet til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og bedt om at få udvidet kommissoriet bag regeringens nyligt nedsatte trængselskommission, så den også får til opgave at se på fremkommelighed i resten af landet. 

– Motorvej E45 er hårdt plaget af voldsom trængsel, ligesom kapaciteten henover Lillebælt er ved at slippe op. Selvfølgelig er trængslen værre på flere af indfaldsvejene til København, men i hovedstaden er man samtidig begunstiget af et omfattende kollektivt trafiknetværk, som kan være en del af løsningen på de københavnske problemer. Det er bare ikke løsningen her, hvor eksempelvis godstransport fra eksportvirksomhederne fylder meget på vejene, siger Carl Holst (V), formand for Syddansk Mobilitetsråd.

Urimelig favorisering

Alligevel står der ikke et ord om provinsens trængselsproblemer i kommissoriet for Trængselskommissionen. Tværtimod står der, at kommissionen udelukkende skal se på problemer i hovedstadsområdet og komme med anbefalinger og løsningsmuligheder til at komme trængslen til livs der. Kun på ét punkt skal der kigges ud over København – når det drejer sig om mulighederne for af at indføre roadpricing.

– Man kan ikke finde løsninger på de trafikale problemer i København og så bare brede disse ud til resten af landet. Folk kan jo ikke tage S-toget, metroen eller cyklen i resten landet, fordi man lægger en afgift på motorvejskørsel. Her er den kollektive trafik kun sjældent et reelt alternativ til bilen, siger Carl Holst.

Dårlig fremkommelighed koster hvert år virksomhederne milliarder af kroner, som i stedet kunne bruges til at skabe bedre konkurrenceevne, ny vækst og nye arbejdspladser. Syddansk Mobilitetsråd er derfor kritisk overfor kommissoriet, som overhovedet ikke nævner de stigende problemer med trængsel mange andre steder i landet.

– Vi vil derfor anbefale ministeren at få udvidet kommissoriet, så det giver Trængselskommissionen mulighed for at analysere udfordringer og løsningsmuligheder i hele Danmark, siger Carl Holst.

Bliv klogere på den syddanske infrastruktur

Læs magasinet

Læs magasinet:

"Syddanmark NU: Fælles vej til bedre mobilitet"